Luisteren naar je lichaam

Leer luisteren naar je lichaam

Tegenwoordig is het heel normaal dat we het continu druk hebben en onze agenda bomvol zit. Het is geen probleem als je af en toe een drukke agenda hebt, maar soms loop je jezelf voorbij en roept je lichaam je onverwacht een halt toe. Om te voorkomen dat dit gebeurt, is het belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam.

Hoe luister je naar je lichaam

Luisteren naar je lichaam begint al bij de kleine dingen. Bedenk bijvoorbeeld maar eens hoe je nu reageert op de volgende gevoelens:

  • Drang om naar het toilet te gaan
  • Vermoeidheid
  • Honger

Ga je bijvoorbeeld altijd direct naar de wc als je moet, en ga je altijd direct naar bed als je moe bent. Veel mensen negeren deze gevoelens deels. Zo vergeten veel mensen te eten, en blijven eten als hun lichaam aangeeft geen honger meer te hebben.

Bovenstaande voorbeelden waren kleine dingen die op de korte termijn niet zoveel effect hebben op je gezondheid, maar op de lange termijn wel degelijk voor problemen kunnen zorgen. Er zijn een aantal signalen waaraan je kunt merken dat de emmer langzaam begint over te lopen en je lichaam wil dat je het rustiger aan gaat doen of beter op je lijf gaat letten.

Let goed op de volgende signalen:

  • Je hebt regelmatig lichamelijke klachten zoals hoofdpijn
  • Je hebt moeite met in slaap vallen
  • Je irriteert je snel aan andere mensen of aan dingen die niet goed gaan
  • Je piekert veel en maakt je zorgen om de toekomst
  • Je voelt je opgefokt, gestrest en opgejaagd.
  • Je bent regelmatig chagrijnig en somber.
  • Je hebt moeite met jezelf concentreren.
  • Je drinkt regelmatig te veel alcohol
  • Je weerstand is veel slechter dan normaal

Als je regelmatig last hebt van bovengenoemde signalen kan dat een aantal dingen betekenen. Je neemt bijvoorbeeld te weinig rust, eet ongezond, hebt een ziekte onder de leden of hebt mentale klachten. Veel mensen hebben de neiging om een avondje vroeg naar bed te gaan en denken dat het probleem daarmee is opgelost, maar als je deze klachten ervaart, is een avondje vroeg naar bed waarschijnlijk niet voldoende.

Video: Geleide zitmeditatie; luister naar je lichaam

Geleide Zitmeditatie Luister naar je Lichaam

De oplossing

Om te zorgen dat je lichaam weer in balans komt en je weer grip krijgt op je bestaan is het belangrijk te stoppen met wat je doet en te luisteren naar je lichaam en geest. Veel mensen hebben het zo druk met van alles en nog wat dat ze werkelijk geen idee hebben wat er aan de hand is. Als tip willen we daarom meegeven dat je de dingen opschrijft.

Dagboek

Om een goed beeld te krijgen van je valkuilen en de redenen dat je jezelf voorbij loopt raden we je aan om een dagboek bij te houden. Schrijf elke avond voordat je naar bed gaat even op hoe je jezelf die dag voelt. Dit hoeft niet lang te duren, 10 minuten per dag is al genoeg.

Schrijf het volgende op:

  1. De signalen die je lichaam die dag aan je gaf.
  2. De mogelijke oorzaken waarom je lichaam die signalen gaf
  3. Of je die dag blij, verdrietig, chagrijnig gestrest of iets anders voelde
  4. De mogelijke oorzaken waarom je jezelf zo voelde

Het doel van dit dagboek is enerzijds dat je jezelf bewust bent van datgene wat er met je gebeurt, en anderzijds dat je in de loop van de tijd patronen leert herkennen.

Neem tijd voor jezelf

Je kunt niet door blijven rennen en vliegen zonder dat dit gevolgen heeft voor je lichaam. Het is heel belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en te luisteren naar wat je lijf je te zeggen heeft. Voel je je moe en geïrriteerd neem dan de rust die je nodig hebt. Voel je dat je lijf niet genoeg weerstand heeft, zorg dan dat je goed eet en vermijd stressvolle situaties.

Plaats een reactie