Geleefd worden

Heb jij ook het gevoel dat je geleefd wordt?

We hebben het met zijn allen maar druk, druk, druk. We rennen van de ene naar de andere afspraak en willen tegelijkertijd carrière maken, gezond leven, een sociaal leven, vrije tijd en een gezin. Door die overvolle agenda hebben veel mensen vaak te laat door dat ze geleefd worden en niet meer in het hier en nu zijn. Hoe dat precies zit en wat je eraan kunt doen lees je hier.

Wanneer wordt je geleefd

Er is niks mis met een volle agenda totdat je ‘s ochtends wakker wordt en direct stress krijgt van de drukke dag die voor je ligt, of dat je tijdens een etentje meer bezig bent met je volgende afspraak dan met het etentje waar je op dat moment bent. je hebt het gevoel achter de feiten aan te lopen en kunt eigenlijk nergens meer echt van genieten.

Maak je geen zorgen, je kunt hier wat aan doen. Maar als je dit gevoel herkent moet je er wel nu mee aan de slag want doe je er niks aan dan kunnen de gevolgen veel erger zijn. Doe je niks aan dat gevoel van geleefd worden dan kun je een burn-out krijgen of zelfs depressief worden. Het is dus van belang om dit te voorkomen en nu aan de slag te gaan.

Leef je eigen leven

Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je moet stoppen met geleefd worden, maar hoe doe je dat eigenlijk. Je moet er wel echt iets voor doen. Je moet weer leren om meer in het hier en nu te leven en te genieten van het moment. Er zijn een aantal manieren om dit te bereiken. Kies zelf de methode die het beste bij je past. We zetten de methodes hier voor je op een rijtje.

Plannen

Het klinkt misschien als een logische oplossing, maar veel mensen die het gevoel hebben dat ze geleefd worden zijn niet goed in plannen of zijn in de loop van de tijd in een chaos beland. Veel mensen blussen alleen brandjes. Ze gaan bijvoorbeeld snel even langs bij een vriendin als die heeft laten merken niet blij te zijn met het feit dat je ze te weinig aandacht schenkt. Het lijkt het probleem op te lossen, maar eigenlijk blus je alleen een brandje. Hier bouw je namelijk geen langdurige hechte relaties mee op. Het zorgt alleen voor frustratie bij zowel jou als mij.

Plan elke dag

De oplossing voor je chaotische agenda is plannen en prioriteiten stellen. We raden aan om een goede agenda aan te schaffen of een online planner te gebruiken om je dagen in te delen. We raden daarbij aan om zowel per maand in te plannen als per week en per dag. Kortom, ongeacht je maandplanning is het aan te raden om dagelijks een paar minuten de tijd te nemen om je agenda van die dag nogmaals te bekijken en aan te passen.

Tip! Maak niet alleen een dagplanner, maar reflecteer aan het einde van de dag ook op je agenda zodat je in de loop van de tijd beter en realistischer probeert te plannen. Bedenk je niet alleen of je de tijd goed ingedeeld hebt, maar ook of er misschien afspraken waren die je had kunnen schrappen, of waar je niet zoveel uit hebt gehaald.

Leer nee zeggen

Omdat er tegenwoordig zoveel te doen is in de wereld kun je in principe 24 uur per dag op pad zijn. Het lastige daaraan is dat veel mensen overal bij willen zijn. Kortom, ze hebben last van FOMO (Fear Of Missing Out). Hoe hard je ook je best doet, je kunt niet overal bij zijn. Bovendien zal je niet optimaal kunnen genieten als je continu op je horloge moet kijken of zoveel afspraken hebt dat je doodmoe op de verjaardag van je zus zit.

De oplossing is simpel, je moet prioriteiten stellen. Dat ene feestje gaat echt wel door zonder jou, en ja ook op je werk mag je nee zeggen als je al meer dan genoeg op je bord hebt. Voor veel mensen is het vooral op het werk moeilijk om nee te zeggen omdat ze bang zijn voor de reactie van collega’s en werkgever. Bovendien hebben veel managers en werkgevers vaak niet door dat ze je een flinke extra werklast geven. Hier een paar tips om op een tactische manier nee te zeggen tegen je baas:

  • Zeg in plaats van “Ik heb geen tijd voor dat project” “Welke projecten wil je dat ik uitstel om dit project op te pakken”.
  • Zeg in plaats van “Dat kost me te veel tijd” “Kun je me een goede inschatting geven van de tijd die ik kwijt ben met dit project”.
  • Zeg in plaats van “Dat is niet mijn taak” “Welke taken gaan bij mij weg als ik deze taak op me neem” of “Hoe word ik ingewerkt op deze nieuwe taak, en wie neemt er mijn andere taken over”.

Mindfulness

Om te voorkomen dat je geleefd wordt door jouw agenda en die van anderen is het belangrijk om in het heden te leven, in het hier-en-nu. Door de drukke maatschappij waar we in leven en de enorme hoeveelheid prikkels die we dagelijks te verwerken hebben is dat steeds moeilijker geworden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een concert waarbij iedereen met zijn telefoon filmpjes staat te maken. En denk nu eens na over de momenten waarop je zelf twee dingen tegelijk aan het doen bent, best vaak waarschijnlijk.

Mindfulness is een methode om volledig in het hier-en-nu te zijn en daardoor meer te genieten. Dat kan bijvoorbeeld door mediteren, het inlassen van pauzes in het dagelijks leven, of meditatie en sporten zoals yoga samenbrengen.

Door meditatie krijg je inzichten die je eerder niet had, ben je bewuster van je omgeving en wordt stress gereduceerd. Je merkt niet alleen dat je rustiger en minder geïrriteerd wordt, maar je bent ook oplettender, alerter en energieker. Kortom, mindfulness kan je heel veel bieden.

Mensen die beginnen met het beoefenen van mindfulness krijgen vaak de opdracht om 5 minuten naar een rozijn te kijken. Voel eraan, ruik eraan, proef hem en ben je volledig bewust van die ene rozijn. Dit is een goede introductie in hoe het is om mindfulness te zijn en alles met intentie te doen.

Kies voor jezelf

Wat je ook doet, het is belangrijk dat je kiest wat goed is bij jou. Houd je van een volle agenda dan is dat prima, maar houd wel in de gaten dat je jezelf niet voorbij loopt. Je kunt beter van één ding echt genieten dan honderd dingen half doen.

Plaats een reactie